De vorst treed in, de ijsmeesters in ’t Fiestergoor in opperste paraatheid, winter!

Wees er snel bij, want het klimaat verandert in snel tempo zegt men. We hebben een bijzondere zomer achter de rug, dat is een feit en menig milieu-criticaster pakt dat aan om ons ervan te overtuigen dat we nog veel sneller aan de slag moeten met broeikasgas-reductie. Maar ja, hoe?

We rijden met veel meer mensen in meer auto’s veel meer kilometers dan ooit. De overheid ziet z’n kans schoon, om onder het mom van een beter milieu, wat extra accijns-inkomsten te genereren. U heeft geen keus, tanken moet, dat doe je niet voor de lol.

Ook vliegen kunnen we moeilijk laten. Schiphol mag niet groter worden, dus we willen er een vliegveld bij, Lelystad. Ook wij zitten straks in het fijnstof van de aanvliegroutes ervan. NRC checkte: een opstijgende Boeiing 747 stoot evenveel fijnstof uit als 1.000.000 (1 miljoen) vrachtwagens! Maar ja, we vliegen toch voor een weekend of midweek naar Londen of Barcelona, beetje scheef vind ik. Temeer daar vliegverkeer vrij gesteld is van ecotax, accijns, “vervuiler betaalt” enz. Voor de schone schijn planten vliegtuigmaatschappijen wat boompjes om de gewetens te sussen.  

Ander issue: dat wat van ver komt altijd beter. We halen meer en meer goedkope goederen uit Azië. Dat komt meestal met een zeeschip hier naartoe en ook die blijken veel vervuilender dan we ooit dachten. Nog los van een paar containers die in de Waddenzee vallen, goedkope goederen is leuk, maar het kent wel z’n prijs!

Gelukkig is er ook goed nieuws. De agrariërs: langzaam worden ze zeldzaam, maar ze doen het goed. De agrarische sector is de enige sector in Nederland die z’n emissie van broeikasgassen heeft gereduceerd en de emissiedoelstelling voor 2020 heeft gehaald (39% reductie). Het effect is helaas beperkt, want de agrarische sector is voor slechts 9% van de totale landelijke uitstoot verantwoordelijk. Dus echt zoden zet het niet aan de dijk, maar toch alle baat helpt wat. Ondanks de emissiereductie is er het afgelopen jaar voor € 90 miljard aan agrarische goederen geëxporteerd en dat brengt een bedrag in de staatskas van rond de € 40 miljard. Elke Nederlander profiteert daar dus flink van. Of je nu belastingbetaler bent of uitkeringsgerechtigde, als de overheid krap bij kas komt te zitten, dan bent U de melkkoe van de overheid.

Om het cirkeltje rond te maken: koester de agrariërs in je omgeving en de rest van Nederland/west Europa. Ze produceren kwalitatief zeer hoogwaardig voedsel, zijn wereldwijd koploper qua dierenwelzijn en lage belasting van het milieu. En dat alles voor een zeer schappelijke prijs.

Tied om de balk’nbriejpanne op t vuur te zett’n, betje lokaal slachtofval bakk’n. (reststromen benutten, no waste)

Op persoonlijke titel

Arjan Pakkert

Nog niet zo lang geleden kwam er ogenschijnlijk heel goed nieuws ons mooie dorpje binnen: er staat een pot met geld om de verkeersveiligheid op de N35 te verbeteren tussen Nijverdal en Wythmen/Hoonhorst. Nog beter was het nieuws dat die pot binnen niet al te lange tijd leeg moest. Niet lang daarna kwamen er inloopmiddagen van RijksWaterStaat (RWS) om hun plannen te bekijken. Alle direct aanwonenden waren rechtstreeks uitgenodigd. Onze geweldige verkeerscommissie, die gelukkig altijd op het vinkentouw zit, was zo vrij om ook andere betrokkenen zoals bijvoorbeeld de bewoners van de Keizersveldweg, te mobiliseren. Alle oversteken moesten dicht zo bleek, maar de lang gekoesterde wens voor een parallelweg aan de noordzijde, tussen Mariënheem en Raalte, stond gelukkig ook op de tekening. In ons geval was de oplossing een parallelweg naar de Keizersveldweg, zodat we dan via de Hellendoornseweg bij de Kruidentuin of door de Hakkershoek slingerend, ergens in Haarle de N35 op zouden kunnen. Gelukkig melde RWS er direct bij dat er nog de nodige inspraakbijeenkomsten zouden volgen om in kleinere groepen over de plannen te kunnen verder praten en dat de plannen daarop zo mogelijk aangepast zouden worden. Een parallelweg van de Keizersveldweg naar de oprit bij de familie Hobert konden we wel vergeten, want een extra spoorovergang was “onbetaalbaar”.

De stemmen zijn geteld en de grote winnaars waren, zoals verwacht, de PVV en de PvdD en ze vormen samen een meerderheid waarmee ze alle andere partijen buiten spel zetten.

Het zal weinigen van de lezers ontgaan zijn dat er recent een motie van de Partij voor de Dieren is aangenomen in de 2e kamer die ervoor moet zorgen dat kalfjes een bepaalde periode na de geboorte bij hun moeder moeten blijven.