Zoals iedereen weet is Rijkswaterstaat volop bezig met de voorbereidende werkzaamheden tav het oplossen van knelpunten van de N35. Als direct aanwonende ben ik er nauw bij betrokken. Ook Plaatselijk Belang Mariënheem is er al tijden mee bezig. Ze zitten er bovenop om de algemene belangen van iedereen zo goed mogelijk te behartigen. Een traverse plus lijkt verreweg de beste oplossing in Mariënheem dorp, maar past niet binnen het HUIDIGE budget.

 

Rijkswaterstaat kwam op 31 Januari met een door hun uitgewerkt voorstel waarin alles van eerdere bijeenkomsten is verwerkt. Daar is niets terug te vinden van een traverse. Dat past ook niet binnen het HUIDIGE budget waar binnen Rijkswaterstaat moet blijven. Op die tekening werd ineens aangegeven dat:

 

• óf de aansluiting Schoonhetenseweg / N35 zou sluiten

 

• óf de spoorwegovergang Schoonhetenseweg.

 

Op een ander deel van hun site is te zien is dat ze de spoorwegovergang vd Schoonhetenseweg willen sluiten. Misschien helemaal sluiten of alleen voor gemotoriseerd verkeer. (let wel, VOORSTEL!!!!).

 

Waarom dit schrijven?

Ik ben 100 % tegen de afsluiting van de spoorwegovergang. Ik rij 4 tot 8 keer per dag op en neer tussen Stal Thooms en Manege Bartels ivm mijn werkzaamheden. Regelmatig met tractor en machine. Alternatieve routes zijn een beduidend eind om.

Daarnaast sprak ik mensen uit Boetele en de Raams die helemaal niet op de hoogte waren met dreigende sluiting vd overweg. Die ik gesproken heb waren echt niet blij met sluiting. De afstand van Boetele naar Mariënheem wordt veel groter. Het is in eerdere discussies ten tijde van de inrichting van het 60 km gebied rond Schoonheten ook al wel eens gezegd door mensen uit Boetele: “Afsluiting??? Dan horen wij bij Raalte!”.

Afsluiting betekent verplaatsing van sluipverkeer en zal ook betekenen dat oa de Jongstraat en Wechelerweg veel drukker zullen worden. Ook met de verschillende evenementen bij Manege Bartels, CSI, Sallandse Ruiterdagen en alle andere concoursen, zullen deze wegen veel meer verkeer krijgen te verwerken. Nu geeft dat meer spreiding.

Afgelopen maandag 13 Maart heb ik de buurt Boetele, de Jongstraat, Boetelerveldweg en de Raams tot aan de kruising bij de manege uitgenodigd in de kantine vd manege. Ook verschillende bestuursleden van de verenigingen en stichtingen bij de manege waren aanwezig alsmede LTO.

Alle +/- 60 aanwezigen waren tegen de afsluiting vd spoorwegovergang Schoonhetenseweg. We waren het ook allemaal met elkaar eens dat, als die Traverse plus er komt, de afsluiting vd overweg niet meer nodig is. Met z’n allen steunen wij dus plaatselijk belang Mariënheem en gaan MASSAAL mee naar Zwolle.

Zoals U weet zal woensdag as 22 Maart onze voorzitter van plaatselijk belang Nico Dijkman inspreken op de commissievergadering bij de Provincie Overijsel. Het lijkt erop dat dit de laatste kans is om de Provincie er van te overtuigen dat ze moeten investeren in Mariënheem.

Lukt het niet, dan blijft het zoals het is in het dorp. En met alle verbeteringen aan het hele traject Zwolle-Wierden geloof ik niet dat het minder druk zal worden op de weg.

Dus daarom moeten wij woensdag 22 Maart om 18.00 uur met z’n allen aanwezig zijn in het provinciehuis in Zwolle. We moeten een verpletterende indruk achterlaten in die statencommissievergadering door met een enorm grote groep Mariënhemers aanwezig te zijn als Nico Dijkman inspreekt.

Ik roep iedereen op, om net zo als Boetele en de Raams er naar toe te gaan. Het is de laatste kans. Het bepaald NU of we de komende 10 á 20 jaar fatsoenlijk en veilig de N 35 op en af kunnen in Mariënheem.

Geef je op bij Rene Diepman. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Het adres van het provinciehuis is Luttenbergstraat 2, 8012 EE Zwolle

Om als één grote groep herkenbaar te zijn in het Provinciehuus, graag allemaal zo'n oranje veiligheidshesje aan.

Mvg Alfons Heetkamp

Deel dit via social media