Aanpassingen N35 door RWS

De N35 wordt steeds drukker. ‘Den Haag’ heeft aangegeven andere prioriteiten te hebben dan integrale aanpak hiervan. In verband met doorstroming en veiligheid heeft Rijkswaterstaat enkele aanpassingen op papier gezet op het traject Wierden-Wijthem. Voor Mariënheem zijn ook plannen bedacht. Deze zijn echter aardig ingrijpend: de aansluiting van zowel de Schoonheetenseweg als de Keizersveldweg worden afgesloten en de erfontsluitingen direct op de N35 worden afgesloten. Ter vervanging komen er dan parallelwegen: de ene vanaf Mariënheem, ongeveer tegenover school, tot aan de stoplichten bij Raalte en de andere begint buiten de bebouwde kom richting Nijverdal en sluit aan op de Keizersveldweg.

Onderstaande infobladen zijn door RWS verstrekt:

MoostMwest

Gevolgen van dit voorstel

De gevolgen hiervan zijn dat er veel meer verkeer, ook vrachtwagens en landbouwvoertuigen, over de Hellendoornseweg zal moeten, dus ook dicht langs de woningen. Particulieren en bedrijven aan de noordkant van de N35 richting Nijverdal, aan de Keizersveldweg en Hakkershoekweg zullen slechter bereikbaar zijn: via de Keizersveldweg en Hellendoornseweg of via de Hakkershoekweg en de Tunnelweg.  Verkeer vanaf de Schoonheetenseweg zou richting Raalte moeten over de Wechelerweg of over de parallelweg richting de stoplichten bij Raalte inclusief bochtje op het eind, en richting Nijverdal over de parallelweg langs school. Al met al geen handige of veilige scenario’s voor Mariënheem.

Meepraten

Voor elk deeltraject wordt door RWS een meepraatavond georganiseerd. Voor Mariënheem West is deze avond al geweest, voor Mariënheem Oost volgt deze nog (7juli). Op deze 2 avonden kunnen mensen hun meningen geven en alternatieve voorstellen doen. Uitkomsten van deze avonden zullen door RWS worden meegenomen bij hun verdere uitwerking van de plannen, om zo tot een beter resultaat te komen.

Op de eerste meepraatavond is al een alternatief plan aan RWS voorgelegd. Dit zal hierna worden toegelicht. Dit plan is door RWS en Gemeente Raalte erg goed ontvangen en mogelijk dat het ‘een nieuwe kijk’ op het geheel zal geven. De grootste uitdaging zal zijn, dat een alternatief voorstel niet duurder mag zijn dan het plan dat reeds  door RWS is voorgesteld.

Alternatief “Mariënheems” voorstel

Verkeersdeskundige Rico Andriesse heeft bij Mariënheemse vrienden aan tafel gezeten en een alternatief voorstel bedacht genaamd ‘Traverse Plus’. 

traverseplus

Wat houdt dit in?

  • 2 traverses (langgerekte druppelvormige rotondes) op de hoofdrijbaan van de N35: één aan de oostzijde en één aan de westzijde ongeveer op de bebouwde-komgrens van Mariënheem.
  • Daartussen alleen verkeer naar of van rechts. Op de traverse is een keerstrook om de N35 in tegengestelde richting te kunnen volgen. De traverses zijn overzichtelijk omdat je alleen verkeer van rechts in de gaten hoeft te houden en de verkeersstromen lopen vloeiend in elkaar over.
  • Dit betekent dat verkeer de Hellendoornseweg alleen in kan vanaf Nijverdal en de weg uit kan richting Raalte. Om vanaf de Hellendoornseweg naar Nijverdal te gaan, gaat het verkeer eerst naar de traverse Mariënheem West en daar via de keerstrook linksom richting Nijverdal. Om vanaf Raalte de Hellendoornseweg op te komen rijdt het verkeer door tot de traverse Mariënheem Oost om daar via de keerstrook weer richting Mariënheem te komen.
  • Voor de De Jongstraat geldt dan: alleen in vanaf Raalte en uit richting Nijverdal en verder zo’n zelfde systeem.
  • Een nieuw aan te leggen parallelweg vanaf Nijverdalseweg 1 tot de traverse Mariënheem West.
  • Een nieuw aan te leggen parallelweg die doorloopt vanaf Hakkershoekweg/Keizersveldweg langs de N35 tot aan traverse Mariënheem Oost.

Opties:

  • Landbouwvoertuigen mogen tussen de twee traverses op de hoofdrijbaan. Op deze manier wordt de parallelweg langs school veiliger voor fietsers.
  • Ontsluiting bedrijventerrein het Fiester via nieuw aan te leggen weg, zodat verkeer daarheen/daarvandaan niet door het dorp hoeft.

Hoe ziet zo’n traverse eruit

voorbeeldtraverse

Of kijk op deze linkjes via Google Maps voor een traverse bij Mariaparochie:

Voor de kaart: kaart traverse mariaparochie

Streetview-versie: streetview traverse mariaparochie 

Wat zijn de voordelen van Traverse Plus in Mariënheem?

  • veilige kruispunten met voldoende capaciteit
  • gemakkelijk oprijden, minder wachtrijen
  • veilige en duidelijke komgrenzen omdat daar de traverses liggen
  • aantakking parallelwegen oost en west op een veilige en logische manier
  • minder druk op de Hellendoornseweg dan met het originele plan
  • geen hinder of oponthoud voor doorgaand verkeer over de N35
  • eventueel groot landbouwverkeer in het dorp via hoofdrijbaan, gescheiden van langzaam verkeer
  • veiliger fietsen op parallelstructuren en duidelijker waar fietsers en voetgangers de N35 over mogen steken
  • ruimtelijke kwaliteit traverse
  • optie nieuwe ontsluitingswegen

Impressie situatie op kruising Mariënheem met Traverse Plus:

impressietraversemheem

Vragen of opmerkingen?

We zijn benieuwd naar jullie meningen over dit plan, of misschien hebben jullie nog alternatieve voorstellen? Mail dan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Verkeerscommissie Plaatselijk Belang
Nico Dijkman
Henk Dijkslag
Erik de Haan
Henk Holtmaat
Henk Kemper

Deel dit via social media